Afprøvning af dynamo

 

A typen: 

Afmonter ledningerne til dynamoen 

Tilslut et voltmeter med den ene ledning til D, den anden til stel (dc, 20 V område). 

Start motoren, men hold den nede i lidt hurtig tomgang.   

Kontrol af remanens 

Der bør nu kunne måles en spænding på 1-2 Volt, dette skyldes den restmagnetisme (remanens) der er i dynamoen. Er der ingen remanens, vil dynamoen ikke kunne komme i gang.   

 

Remanensen kan mistes ved længere tids stilstand, eller hvis dynamoen har været adskilt for renovering. 

Man kan forsøge at magnetisere dynamoen ved at forbinde D til den pol på batteriet der ikke er stel, samtidig med at F forbindes til stel i et sekund eller to.

 

Kontrol af dynamo 

Forbind  F til stel med en stump ledning, voltmeteret bør vise 6-10 V (den kan komme væsentligt højere op, afhængig af omdrejningerne.   

Dette bør ikke overdrives, da dynamoen er ureguleret og kan tage skade 

Måler man stadig kun 1-2 V, kan det skyldes at feltviklingen er afbrudt.

 

Prøv at forbinde en 12 V pære i stedet for voltmeteret, pæren skal dog først forbindes efter at motoren er startet.

Afprøvning af dynamo - afmonteret   

Motormetoden

Er dynamoen afmonteret, kan man bruge ”motor” metoden.

Denne metode er dog ikke helt sikker, men kan give et fingerpeg om hvorvidt dynamoen virker. 

Forbind F til stel med en stump ledning. Tilslut D til plus på et batteri, batteriets minus forbindes til stel.

Husk at anvende den rigtige polaritet + eller – til stel, dette har betydning for dynamoens senere polaritet.

Dynamoen skal nu løbe som en motor, og i den retning den normalt trækkes , ændring af omløbsretning foregår ved at bytte ledningerne til feltviklingen.

Den skal løbe jævnt, uden ”udsættere”. Man kan evt. prøve at belaste den ved at presse en træklods ind mod akselen. 

Er ovenstående i orden, bør man interessere sig for ledningsnet og laderelæ.

 

 

Kontrol af regulator

Med dynamoen på plads og ledningerne forbundet, samt et opladt batteri tilsluttes voltmeteret (stilling 20 V dc) med den ene ledning til A, og den anden til F.

 

 

Hvis regulatoren er i orden, vil spændingen falde efterhånden som omdrejningerne stiger, når man  gasser op. 

Man vil kunne måle noget der ligner:

0-1,5 V i tomgang

5-6 V ved "høj" tomgang

1,5-2 V ved høje omdr.