Elektronisk Laderelæ

6 Volt - stel

Type A-

Bosch System  

6 Volt 80 watt 

 

 

                                                                         (Russiske mc'er)

Rød  -      D+  dynamo          61           Я

Grå  -      DF dynamo felt                     Ш

Hvid -      B+ batteri +          30/51       Б

Sort -      stel

 

Regulatorens metalplade er stelforbundet

 

Husk før afmontering af det gamle relæ, at notere hvilke farver der går til de forskellige poler.

 Afmonter batteriets ene polsko før yderligere indgreb i ledningsnettet.  

På de tyske anlæg hvor reguleringsmodstanden er anbragt separat, er det nødvendigt at afmontere denne. Den grå ledning fra laderegulatoren skal forbindes til det sted, hvor modstanden havde forbindelse til feltviklingen.

 

ADVARSEL:  Eventuelle monteringskruer ( M 4 ) må ikke trænge mere end 5 mm ind i regulatoren da de ellers kan forårsage kortslutning.  

Det anbefales at montere en sikring (f.eks 16A) eksempelvis i batteriets stelledning.    

På anlæg med ladelampe, vil denne gløde svagt når dynamoen lader normalt, så ingen grund til panik. Kan man ikke vænne sig til dette, kan det afhjælpes ved at udskifte ladelampen med en på 12 Volt. 

 

Afprøvning af dynamoen:

Afmonter ledningerne fra D og F - forbind F til stel - forbind en 6 volt pære (eller et DC voltmeter) mellem D og stel - start motoren. Hvis der benyttes pære, skal denne først tilsluttes efter at motoren er startet.

Er dynamoen i orden, skal pæren nu lyse (6-10 volt), men pas på omdrejningerne, dynamoen er ureguleret, og kan let brændes af.  

Uden feltet forbundet, skal dynamoen kunne levere 1,5-2 volt på remanensen (restmagnetismen) alene. Remanensen tabes dog ved længere tids stilstand.