(Russiske mc'er)
Rød - D+
dynamo
61
Я
Grå - DF
dynamo felt
Ш
Hvid - B+
batteri +
30/51 Б
Sort
- stel
Regulatorens metalplade er stelforbundet
Husk før
afmontering af det gamle relæ, at notere hvilke farver der går til de
forskellige poler.
Afmonter batteriets ene polsko før
yderligere indgreb i ledningsnettet.
På de
tyske anlæg hvor reguleringsmodstanden er anbragt separat, er det nødvendigt
at afmontere denne. Den grå ledning fra laderegulatoren skal forbindes til det
sted, hvor modstanden havde forbindelse til feltviklingen.
ADVARSEL: Eventuelle
monteringskruer ( M 4 ) må ikke trænge mere end 5 mm ind i regulatoren da de
ellers kan forårsage kortslutning.
Det
anbefales at montere en sikring (f.eks 16A) eksempelvis i batteriets
stelledning.
På
anlæg med ladelampe, vil denne gløde svagt når dynamoen lader normalt, så
ingen grund til panik. Kan man ikke vænne sig til dette, kan det afhjælpes ved
at udskifte ladelampen med en på 12 Volt.
Afprøvning af dynamoen:
Afmonter ledningerne fra D og F - forbind F til
stel - forbind en 6 volt pære (eller et DC voltmeter) mellem D og stel - start
motoren. Hvis
der benyttes pære, skal denne først tilsluttes efter at motoren er
startet.
Er dynamoen i orden, skal pæren nu lyse (6-10
volt), men pas på omdrejningerne,
dynamoen er ureguleret, og kan let brændes af.
Uden feltet forbundet, skal dynamoen kunne levere
1,5-2 volt på remanensen (restmagnetismen) alene. Remanensen tabes dog ved længere
tids stilstand.
|