Rød
- D
D
dynamo
Blå
- DF
F
dynamo felt
Hvid -
B
A
Batteri +
Sort
- Stel
E
Stel
Regulatorens metalplade er stelforbundet
Husk, før afmontering af det gamle relæ, at notere hvilke farver
der går til de forskellige poler.
Afmonter batteriets ene polsko før yderligere indgreb i
ledningsnettet.
ADVARSEL: Eventuelle
monteringskruer ( M 4 ) må ikke trænge mere end 5 mm ind i regulatoren da de
ellers kan forårsage kortslutning.
Det
anbefales at montere en sikring (f.eks 16A) eksempelvis i batteriets
stelledning.
Afprøvning
af dynamoen:
1: Afmonter ledningerne - forbind D og F med en
stump ledning - forbind en 6 volts pære (eller et DC voltmeter) mellem D og
stel - start motoren. Hvis der benyttes pære, skal denne først tilsluttes efter
at motoren er startet.
Er dynamoen i orden, skal pæren nu lyse (6-10
volt); men, pas på omdrejningerne, dynamoen
er ureguleret, og kan let brændes af.
2: Afmonter dynamoen - forbind D og F med plus på
akkumulatoren - minus forbindes til stel.
Er dynamoen i orden, skal den nu køre som en
elektromotor, omløbsretning, som pilen viser. Omløbsretningen kan ændres ved
at vende feltviklingen, så det er den anden ende der går til stel.
Uden feltet forbundet, skal dynamoen kunne levere
1,5-2 volt på remanensen (restmagnetismen) alene. Remanensen tabes dog ved længere
tids stilstand.
|