Rød
-
D -
D
Dynamo
Orange - DF -
F
Felt
Hvid
- B -
A
Batteri -
Sort
-
Stel -
E
Stel
Regulatorens metalplade er stelforbundet.
Husk, før afmontering af det gamle relæ, at notere hvilke farver
der går til de forskellige poler.
Afmonter batteriets ene polsko før yderligere indgreb i
ledningsnettet.
ADVARSEL: Eventuelle
monteringskruer ( M 4 ) må ikke trænge mere end 5 mm ind i regulatoren da de
ellers kan forårsage kortslutning.
Det
anbefales at montere en sikring (f.eks 16A) eksempelvis i batteriets
stelledning.
Afprøvning
af dynamoen:
1: Afmonter ledningerne - forbind D og F med en
stump ledning - forbind en 6 volts pære (eller et DC voltmeter) mellem D og
stel - start motoren.
Er dynamoen i orden, skal pæren nu lyse (6-10
volt); men, pas på omdrejningerne, dynamoen
er ureguleret, og kan let brændes af. Hvis der benyttes pære, skal denne først
tilsluttes efter at motoren er startet.
Uden feltet forbundet, skal dynamoen kunne levere
1,5-2 volt på remanensen (restmagnetismen) alene. Remanensen tabes dog ved længere
tids stilstand
2: Afmonter dynamoen - forbind D og F med minus på
akkumulatoren - plus forbindes til stel.
Er dynamoen i orden, skal den nu køre som en
elektromotor, omløbsretning, som pilen viser.
Omløbsretningen kan ændres ved at vende
feltviklingen, så det er den anden ende der går til stel.
|