Tips:
Det har
stor betydning for dynamoens evne til at ”starte”, at kommutatoren og
mellemrummene imellem kommutatorens staver er rene.
Kommutatoren
kan forsigtigt renses af med et stykke finkornet sandpapir, mens mellemrummene kan
renses op med en knækket juniorsavklinge eller lignende der passer i bredden.
Vær opmærksom
på at kommutatoren er rund, en oval kommutator slynger kullene fra ved højere
omdrejninger (spændingen falder ved højere omdrejninger).
På anlæg
med ladelampe, vil denne gløde svagt når dynamoen lader normalt, så ingen
grund til panik. Kan man ikke vænne sig til dette, kan det afhjælpes ved at
udskifte ladelampen med en "større".
Starthjælp.
Efter længere tids
stilstand, kan dynamoer have svært ved at komme i gang.
På
B-type dynamoer
(Lucas) kan man hjælpe dem i gang ved at forbinde D og F kortvarigt, og
evt. samtidig med en forbindelse til batteriet, men det skal kun være af et
sekunds varighed, evt. med motoren kørende med lave omdrejninger.
På
A-type dynamoer (Bosch)
forbinder man kortvarigt F til stel, samtidig med at D kortvarigt
forbindes til batteriet. Det er i øvrigt noget nær samme metode der anvendes,
når man polvender dynamoer. Den pol, på batteriet der refereres til, er den
der ikke er stelforbundet. Disse metoder (bortset fra polvending) burde
ikke skade regulatoren.
|