| |
Trekulsdynamoer
På trekulsdynamoer er der ingen egentlig regulering,
kun
et tilbagestrømsrelæ, dynamoens
feltspænding er lagt fast ved at udtage den
passende spænding fra kommutatoren, via et tredje kul.
Ofte er der flere feltviklinger, således at der kobles
en vikling mere ind når der er behov for mere effekt.
Eller lyskontakten er dobbelt, således at den, samtidig
med at lyset tændes via et kontaktsæt,
kortslutter et andet kontaktsæt en
modstand, forbundet i serie med feltviklingen, således at
dynamoen yder mere.
|
Trekulsdynamo
opbygget som A-dynamo |
|
|
|
Trekulsdynamo
opbygget som B-dynamo
|
|
Trekulsdynamoer kan relativt let ombygges til tokuls
dynamoer med regulering. Man fjerner det
tredje kul, og tilslutter regulatorens
feltudgang til kulholderen.
Dog skal det undersøges hvilken feltvikling der er den
dominerende hvis der er flere, og lige så
væsentlig, om det er en A eller B
dynamo, se: Hvilken type. (Det
tredje kul skal være
afmonteret når dette undersøges)
|
Trekulsdynamo af A-typen,
monteret med
regulator |
|
|
|
Trekulsdynamo af B-typen,
monteret med regulator
|
|
På visse systemer kan
hjælpeviklingerne lades uændret, idet de ikke tilfører batteriet de
store strømme. |
|
|
|
|
Eksempel på ombygning af tidlig Harley dynamo (1930-31) med
A-regulator.
Hjælpeviklingen, forbundet til lyskontakten, giver et par ampere, og
kan generelt lades uændret.
Senere Harley Davidson kører med et anlæg meget lig Morgan anlægget
herunder |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eksempel på ombygning af Morgan til reguleret ladeanlæg
med B-regulator
Hvis amperemeteret er anbragt i stelledningen, skal regulatorens
"A" selvfølgelig ikke tilsluttes der, men til batteriet |
|
|
|
|
|
|
|
|